Schouderkoord: Het ideale hulpmiddel voor het trainen van de schouders en armen

Een schouderkoord is een ideaal hulpmiddel voor het trainen van de schouders en armen. Schouderstretchers worden vaak gebruikt wanneer iemand last heeft van schouderpijn of gewoon de schouders wil trainen. Een schouderkoord is een band die je aan je schouders vastmaakt, waarmee je je schouders en armen kunt strekken. Schouderstretchers zijn verkrijgbaar in verschillende stijlen, dus zorg ervoor dat je er een kiest die het beste bij jouw behoeften past.

Waar schouderkoord voor te gebruiken

Een schouderkoord werkt met een handig katrolsysteem, de schouderkoord wordt gebruikt als hulpmiddel voor het vergroten en onderhouden van de beweeglijkheid in de schouders en boven rug. De spieren rondom het schoudergewricht kunnen met een schouderkoord ook extra geactiveerd en versterkt worden bijvoorbeeld door tijdens het oefenen een gewichtje in de hand te houden. Het schouderkoord is vrijwel overal te gebruiken door het makkelijke ophangsysteem, het past in principe op iedere deur. Doordat alle oefeningen in stand of zittend worden uitgevoerd is het op veel plekken te gebruiken.

Hoe een schouderkoord te gebruiken

Een schouderkoord is in principe op oneindig manieren te gebruiken, hier volgen een aantal oefeningen welke je kunt doen met een schouderkoord:

  • Shoulder Flexion: Zet een stoel tegen een deur en ga met je rug naar de deur toe zitten. Pak met beide handen een handvat van het schouderkoord vast en plaats je armen voor je. Trek vervolgens met je goede arm de stretcher naar beneden. Hierdoor wordt je geblesseerde arm boven je hoofd getrokken zonder pijn te forceren
  • Front Circle: Laat de stoel in dezelfde positie staan als bij de vorige oefening, je doet in principe exact hetzelfde alleen maak je dit keer een ronde beweging met je pijnlijke arm. Dit keer houd je bovenaan niet vast maar zorg je voor vloeiende en rustige bewegingen.
  • Rotation: Zet de stoel een kwartslag gedraaid voor de deur en ga met je rug van de deur af zitten, zorg dat je de pijnlijke arm aan de kant van de deur plaatst en zet je elleboog in je zij. Trek langzaam en geleidelijk met de goede arm aan de hendel zodat de arm van de geblesseerde schouder voor je langs draait. Houd bij deze oefening je elleboog in je zij en zorg ervoor dat je er een hoek van 90 graden van maakt.

Kortom; je kan een schouderkoord gebruiken om pijntjes en blessures te verhelpen, zorg ervoor dat je de juiste oefeningen uitzoekt en deze goed uitvoert!